A DF(-) vagy a DF(+) kimenetből értelemszerűen egy adott esetben csak az egyiket használjuk (attól függően, hogy negatív vagy pozitív szabályozású a rendszer). A helytelen bekötés tönkre teszi a szabályzót.
A dinamós fesz szabályzó 6 voltos (6V) rendszeren működik. A szabályzó 7.2V-ra van beállítva. A sorkapocs melletti trimmer potméterrel ez az érték finoman elhangolható felfele és lefele is.
FONTOS! A B+ és D+ sorkapcsokból a lemezke el lett távolítva, hogy ezekbe a 2,5 mm2 sodrott vezetékek is könnyedén becsúsztathatók legyenek. Fontos viszont, hogy a vezeték lecsupaszolt végeit forrasztóónnal kell befuttatni, hogy a csavar ne feszítse szét az elemi szálakat. Ha van rá mód, a lecsupaszolt végek érvéghüvelyezése is megoldás lehet. (Mivel a többinél maradt a lemezke, ezért oda nem feltétlenül szükséges ily módon külön előkészíteni a vezetékeket)
A feszültségszabályzó kimenetei:
B+ |
akkumulátor +6V |
D+ / 61 |
forgórész kefe kimenet/kontroll |
DF(+) |
gerjesztés pozitív szabályzású rendszerhez |
D- |
negatív |
DF(-) |
gerjesztés negatív szabályzású rendszerhez |
Az alumínium talpas univerzális szabályzó modul extrém kis méretben készült, elsősorban azért, hogy alkalmas legyen az eredeti gyári szabályzó belsejébe történő beszerelésre, hogy az OT vizsgára alkalmas legyen. A szabályzót értelemszerűen a gyári szabályzó valamely fémrészére kell felszerelni hőátadás céljából.
Ha nem cél az OT megfelelőség, a szabályzó önmagában is felszerelhető, de ekkor is biztosítani kell valamilyen fémrészére a rögzítést, hogy át tudja adni a keletkezett hőt.
Érdemes a szabályzó alját hővezető pasztával, esetleg szilikonzsírral bekenni a jobb hőátadás céljából.
A megfelelő beszerelés és működés érdekében:
A szabályzó beépítése, bekötése, illetve minden, a töltőrendszert érintő megbontás, dinamó javítás után, a dinamót polarizálni kell! Mindezt a dinamó, a szabályzó és akkumulátor már bekötött állapota mellett, de még motorindítás előtt, a szabályzó vagy dinamó D+ és B+ pontjainak 1-2 másodperces, egy darab vezetékkel történő összeérintésével kell elvégezni!
Járó motor mellett tilos az akkumulátor lekötése, illetve nem lehet feszültségmentes a szabályzó B+ pontja.
A szabályzó B+ és akkumulátor B+ között ne legyen biztosíték.
A szabályzó működésére megtévesztő és káros hatású feszültségkülönbséget kiküszöbölése érdekében direkt vezetékes testáramkör kialakítása szükséges:
- a motorblokk ház
- a váz
- az akkumulátor mínusz
- a feszültségszabályzó D- között
Megfelelő átmérőjű (2-2,5mm) vezetékek alkalmazása a töltőkör pozitív, illetve a negatív oldalán.
A szabályzó esetleges szükséges utánállítása 7,4-7,6 V értékre, bekötött, előzetesen teljesen feltöltött és hibátlan akkumulátor és kikapcsolt fogyasztók mellett történhet, a reális mérési eredmény érdekében.
A töltésjelző izzója gyári teljesítményű vagy annál nagyobb (max.4 W) lehet. Önmagában csak LED nem jó.
A motor gyári feszültségszabályzójának esetlegesen konstrukciósan külön elhelyezett, a dinamóházon- gyújtásalaplapon vagy az állórész gerjesztőtekercs csoportjában található szabályzó segédtekercsét-ellenállását a beüzemelés előtt feltétlenül ki kell kötni - meg kell szüntetni! Ennek elmulasztása esetén az új szabályzó működésében zavar keletkezik vagy tönkremegy!
Az akkumulátor helyes bekötési polaritására ügyelni kell!
Az akkumulátor beszerelt állapotú, külső, hálózati töltőről töltése esetén az akkumulátor plusz vagy mínusz vezetékét le kell kötni! (régebbi töltők esetén külső hálózati feszültségcsúcsok)
A feszültségszabályzó DF+ vagy DF- pontjainak egyikét (a dinamó belső kapcsolásától függően) mindig szabadon kell hagyni!