A megrendeléseket hétfőtől csütörtökig minden nap kora délután adjuk át a futárnak. A várható szállítási idő a feladási naptól számítandó.

Pénteken nem adunk fel csomagot!

"A feszültségszabályzók szakértője" 

Biztos a szabályzóval van a gond?

7 perc olvasási idő

Azért készítettük ezt a cikket, mert a "rossz a szabályzóm" megkeresések jelentős hányadánál nem is (csak) a feszültségszabályzóval van a gond.

- Ha még a rendelés előtt állsz, akkor érdemes elolvasni, mert lehet máshol van a hiba valójában! 

- Ha megrendelted már tőlünk a szabályzót és a visszaigazoló emailből jutottál ide, akkor is érdemes elolvasni, mert lehet hogy nem csak a szabályzóval van a gond és a feszszabályzó egy hibás generátor miatt ment tönkre.

Mit tegyek, ha a feszültségszabályzó töltése nem megfelelő? (14V - 14,7V közötti töltés az ideális) Mi a feszültségszabályzó hiba jelei? A következő cikkünkben ezt a témát fogjuk körül járni.

Fontos, hogy a mérések elvégézéshez a multimétert legalább minimális szinten tudd használni. Ha nem értesz hozzá, akkor fordulj szerelőhöz vagy legalább olyan ismerőshöz, aki ért hozzá. 

A következő ábra segít vizuálisan is a probléma felderítésében, illetve a kép után megtalálod az adott hibapontnak (sorszámnak) a részletes kifejtését.


döntési

0. Nulladik pontban beszéljünk egy pár szót az akkumulátorról:
  • A zárt akkuk (AGM, savzselével felitatott üvegszál) jobban szeretik a 14,5V feletti töltőfeszültséget (de 15V fölé akkor sem mehet!).
  • A nyitott, dugóval ellátott akkuknak inkább a 14,5V alatti (de 14V feletti) érték az ideális. Ha magasabb, akkor a vízbontás miatti veszteséget gyakrabban kell pótolni, azaz utánatölteni a desztillált vízzel. Semmiképp se használjunk csapvizet, illetve akkumulátor savat!

1. Túltöltésnél (14,9-15V felett) valószínűleg a feszültségszabályzóval van a gond.

1.1 Azonban érdemes még ellenőrizned, hogy a feszültségmérő műszer (mulitméter), amivel a mérést végezted, nincs-e lemerülve? Lemerült elemmel a multiméter akár 2-3V-tal is magasabb értéket is mutathat, mint a valóság! Ezt a legtöbb esetben a műszer egy "LOBAT" felirattal vagy egy merülő elem ikonnal ki is jelez.

Ha a mérőműszeren látható túltöltés értéke viszonylag stabil, az szintén gyanúra adhat okot, hogy lehet az elemek már elkezdtek lemerülni. Például, ha a műszer 15,8V-ot mutat folyamatosan függetlenül hogy lámpával vagy lámpa nélkül méred, illetve hogy milyen a fordulatszámon megy a motor. Ilyenkor előfordulhat, hogy még nem jelzi a multiméter az elemeinek a merülését, de már nem pontos a mérés (és valójában nem is tölt túl a feszültségszabályzó). 

 

2. Alultöltésnél (13,7-13,9V alatt) felmerülthet, hogy nem a feszültségszabályzóval van a gond. Ilyenkor, (mielőtt már azonnal rendeled a következő feszültségszabályzót) érdemes ellenőrizni pár dolgot, mert előfordulhat, hogy a feszültségszabályzódnak semmi baja sincs, valami más okozza a problémát.

A fordulatszám hatással lehet a töltésemre? 

Ha a töltésed alacsony fordulatszámnál alacsony, míg megemelt fordulatszámra a töltésed is megemelkedik és eléri a megfelelő (14V feletti) tartomány, akkor gyanakodni lehet arra, hogy a generátor mágnesei meggyengültek. Érdemes lehet ezt is megvizsgálni! 

A következő méréseket egyébként is célszerű elvégezni, hogyha a feszültségszabályzó-akkumulátor-generátor triumvirátusból az egyik elromlik. Előfordulhat ugyanis, hogy a hibát egy másik alkatrész okozza, nem pedig az, amelyik elromlott (pl.: testzárlatos generátor testzárlati árammal nyírta ki a szabályzót)

2.1 Nézd meg, hogy nem a motorkerékpár vezetékhálózatban „veszik-e el” a feszültség:

A laza, kilágyult csatlakozások okozhatnak alacsony, nem megfelelő töltést, továbbá ha megolvadt a csatlakozó, akkor azt is cseréld ki.

Ellenőrizd a csúszóérintkezőket. A szennyeződött vagy oxidálódott csúszóérintkezők szintén okozhatnak feszültségingadozást.

Ellenőrizd az olvadóbiztosítót (a legtöbb motornál az indítórelé mellett található), hogy a környékén nincs-e a műanyag megoldva.

TIPP, főleg idősebb motoroknál:

Megfelelő körültekintéssel (és szakértelemmel), kizárólag teszt jelleggel, ki lehet próbálni, hogy a feszültségszabályzó áramkivezetései  közvetlenül az akkumulátorhoz kerülnek bekötésre (akár toldó vezeték közbeiktatásával, ha rövid a feszültségszabályozó vezetékezése). A bekötésnél az akkumulátor csavarozását fel kell lazítani és alátenni a vezetéket majd visszaszorítani.

Ha ezzel az eljárással a hálózat feszültsége megfelelő (14,5 – 14,7V-nak kell lennie), akkor a hiba (a feszültségveszteség) egyértelműen a motorkerékpár kábelezésében van valahol, (tipikusan ilyen „gyenge pontok” a rossz csatlakozás vagy gyűrűvel roppantott kötés bárhol a vezetékezésben) annak karbantartása, javítása szükséges.

Ebben az esetben (ha így jó a töltésed) hiába cseréled a szabályzód, az új szabályzó is alultölt majd, hiszen a jelenlegi szabályzód is akkor leadja a megfelelő feszültséget, csak nem jut el az akkumulátorig. Ez NEM a feszültségszabályzó problémája.


Hangsúlyozzuk a teszthez a szakmai hozzáértés szükségességét.

A helyes polaritásra szigorúan ügyelni kell, mert egy fordított polraitású bekötés tönkre teszi a feszültségszabályzót!! Ez a teszt-bekötés csak a mérés idejére maradhat, a kábelezés hibáját kell elhárítani!!

 

2.2 A motorról húzd le a feszültségszabályzót és egy feszültségmérő műszerrel (multiméter) ellenőrizd a diódákat. Állítsd a multimétert diódamérés funkcióba. Az alábbi linken találsz egy videót, a feszültségszabályzó diódáinak kimérésére: https://www.youtube.com/watch?v=NTjumDgixkQ&t=215s A mérés eredményet a GYIK 17. pontja szerint tudod kiértékelni ( ide kattintva ) 

Itt azt ellenőrizzük, hogy ha akár egy rossz dióda is van (kiugrik az értéke a mérések közül), akkor biztos, hogy rossz a szabályzó!

Ha a diódák jók a szabályzóban, attól még lehet rossz a szabályzó, de ez a diódák ellenőrzése a legtöbb amit tudsz ellenőrizni (és egyébként a rossz szabályzók jelentős részében a diódáknál van a hiba). Szóval ha a diódák rendben vannak, akkor nézzük át a töltésrendszer többi elemét:

2.3 Ha a fenti pontok ellenőrzése után nem javult a töltés (vagy nincs meg a hiba), akkor ellenőrizzük a generátort:

A generátor mérésénél állítsuk le a motorkerékpárt és MINDEN vezetéket húzzunk szét (abból baj nem lehet).

Ellenőrizd a generátor testzárlatra: A multiméter egyik végét tedd a motorkerékpár fémes testére (ne a festékre, mert az szigetel!!), a másikkal pedig mindhárom generátor kivezetést egyesével ellenőrizd. Mindegyik esetben a multiméternek “1” vagy “OL” értéket kell mutatnia.

Ha sípol, vagy értéket mutat, a generátor tekercselése testzárlatos, tovább nem is kell nézni, mert már rossz!

Ha az előző mérés rendben, beindíthatjuk a motort. A műszert AC ("hullámjel" szimbólum jelöl) 200V méréshatárba tesszük, és a fázisok közt mérünk. Három mérés, melyeknek egyformának kell lenniük. Az érték függ az alapjárati fordulattól, kb. 15-25V közötti értékre lehet számítani, a lényeg, hogy egyformák legyenek!

Néhány motorkerékpárnál előfordulhat, hogy a generátoron ragasztva vannak a mágnesek. Ebben az esetben ellenőrizd ezeket, nincsenek-e esetleg elcsúszva. A mágnesek közötti rés azonos szélességű kell legyen.

2.4. Ezután ellenőrizd az akkumulátort is:

Az akkumulátort töltsd fel egy automata töltővel teljesen. Ezután várj 10-15 percet, majd mérd meg a töltőfeszültségét: Amennyiben a feszültség 12,5-12,6V körüli akkor az akkumulátor rendben van. Ennél alacsonyabb (12V alatti) eredmény esetén fenn állhat cellazárlat és indokolt lehet az akkumulátor cseréje.

Amennyiben a fentebbi mérések megtörténtek és nem került a hiba feltárásra, akkor több mint valószínű, hogy a feszültségszabályzó okozza az alacsony töltést.