A megrendeléseket hétfőtől csütörtökig minden nap kora délután adjuk fel. A várható szállítási idő a feladási naptól számítandó. Pénteken nincs csomagfeladás!

"A feszültségszabályzók szakértője" 

Blog

A forrasztás jobb mint a csatlakozó?

Csaba
2021.12.20 21:29
A forrasztás jobb mint a csatlakozó?

"Az általatok gyártott feszültségszabályzókon miért nincs alapból csatlakozó?" – teszitek fel gyakran a kérdést

A csatlakozó kényelmes tud lenni, hogyha gyakran húzod le - dugod vissza a motorra a feszszabályzót. De szükség van erre? 

 

A töltésrendszer egyik gyenge pontja a csatlakozó. Mi ezért szoktuk azt javasolni, hogy a feszültségszabályzót csatlakozók nélkül, egyszerűen forrasszátok össze és a forrasztásnál a vezetékeket egyenként szigeteljétek le (szigetelőszalag / zsugorcső). Persze nem annyira szépen néz ki, mint egy csatlakozó és mint már említettük egy esetleges szabályzó lecsatlakoztatás körülményesebb lesz, de... :

  • A magas áram miatt a csatlakozás (és így műanyag csatlakozóház is) mindig melegedni fog. A nyári hőségben, egy idom alatt elhelyezett csatlakozó megolvadhat. A mechanikus kontakt csatlakozás miatt folyamatos járulékos feszültségesés lesz, azaz további hő fog keletkezni, így tovább rontva a helyzetet, ez pedig alattomosan, szépen lassan fogja egyre jobban rontani a töltésedet.
  • Az extrém melegedéstől kilágyulhat, oxidálódhat a fémsaru, így tovább növelve a feszültségesést.

     

Ha alultöltést észlelsz a motorkerékpárodnál, akkor előfordulhat, hogy az töltőalkatrészeknek (szabályzó, akkumulátor, generátor) semmi gondja, csak a csatlakozód vacakol. Ilyenkor érdemes elsőként ellenőrizni a csatlakozókat és a fő-olvadóbiztosító környékét (ez általában az indító relé közelében található), hogy nem oxidálódott vagy fáradtak-e el a nyomórugók. 

 

Az "Solvart" feszszabályzónk csatlakoztatásánál mi pont ezek miatt szoktuk javasolni a forrasztást.

Amennyiben nagyon nem szeretnél forrasztást a motorkerékpáron, akkor:

- Vagy a régi, rossz szabályzód csatlakozóját levágod és átrakod az általunk gyártott feszültségszabályzóra

- Vagy rendelhetsz tőlünk egy "standard" csatlakozókészletet. Ez bizonyos japán motorok csatlakozójával kompatibilis, így elegendő a szabályzóra felszerelni és csatlakoztatni.

Amennyiben mégsem kompatibilis a jelenlegi "motoroldali" csatlakozóddal, akkor a "standard" csatlakozókészlet tartalmaz "apa" és "anya" csatlakozóházat, illetve csúszóérintkezőket, így akkor a motor oldali csatlakozót is lecserélve tudod csatlakoztatni az új szabályzót.

 

Ha a töltésed alacsony fordulatszámnál alacsony, míg megemelt fordulatszámra a töltésed is megemelkedik és eléri a megfelelő (14V feletti) tartomány, akkor gyanakodni lehet arra, hogy a generátor mágnesei meggyengültek. Érdemes lehet ezt is megvizsgálni! 

 

 

 

Kritikák a forrasztással szemben
Ehhez kapcsolódóan ellenvéleményként meg szoktuk kapni, hogy a forrasztás "rideg" és nem bírja a rázkódást. 
Ez így igaz, járművillamosságban kerülik a forrasztást, mert ha rezgést, vibrációt kap, hajlamos a törésre. Ha a forrasztás azonban olyan helyen van, ahol nem éri rezgés, akkor nem fog eltörni.
Nyilván ha a vázon van egy szemes kábelvég, ott tényleg jobb a préselés, mert a váz rezgést közvetít.