Soros szabályozás – sönt szabályozás
Egy- és kétfázisú szabályzóink soros szabályozással, míg háromfázisú szabályzóink söntszabályozással működnek. A két szabályozás közötti különbséget a következő cikkben igyekszünk átláthatóan összefoglalni.
Soros szabályozás (open type) |
Sönt szabályozás (shunt type) |
---|---|
A szabályzó az áram megszakításával szabályoz | A szabályzó a "felesleges" áramnak a generátorba (alternátorba) történő visszavezetésével szabályoz |
Alacsony fordulatszámon (RPM) működik a jármű | Magas fordulatszámon (RPM) is működik a jármű |
A generátor tekercsei jellemzően "szárazon" vannak* | A generátor tekercsei mindig olajban vannak. |
*quadoknál, Ducati ST2-nél láttunk már olyat, hogy soros szabályzó volt fent, de olajban volt a genertár tekercs
Alacsony fordulatszám tartományú "járművekbe" (diesel munkagépek, mopedautók) a soros szabályzás megfelelő. Megfigyelhető, hogy ezeknek a generátor tekercsei szinte kivétel nélkül "szárazon" vannak.
A nagy fordulatszám tartományú járművek esetében használják a sönt szabályzást. Ez a generátor tekercseit fokozottabban igénybe veszi, mert folyamatosan terhelve van, állandóan átfolyik rajta az áram. Itt a tekercs mindig olajban van. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy jelenleg ez a szabályozás a bevett gyakorlat a háromfázisú feszültségszabályzók esetében.
A soros szabályzó a kialakítása miatt (technikailag) nem lehet MOSFET-es, kizárólag tirisztoros. Ettől függetlenül léteznek soros szabályozású háromfázisú szabályzók, de nagyon ritkán használják. Nagyobb teljesítményű, de alacsony fordulatszám tartományú (diesel) munkagép generátoroknál fordul elő.